Thursday 30 January 2014

Lasagna

Siapa kata masak Lasagna susah, angkat tangan!
Tak susah tapi leceh. So yang ni plak resepi Lasagna yang aku dapat dari Iqa. Dari mana dia dapat aku tak tahu. ahahahahaha

Mari memasak.

Bahan2 
Kepingan Lasagna (Ikut suka nak pre-soaked atau tak. aku guna kering2 je)



Inti Daging
Tomato puree 1 tin
Cendawan butang (optional)
400 gram Daging cincang .
1 biji Bawang besar dan bawang putih 3 ulas (dicincang halus)
2 Paket Keju Mozzarella (shredded)
Garam & serbuk black pepper secukup rasa


Masukkan 4 sudu besar minyak masak..
Tumis bawang2 yg di cincang tadi sampai naik bau.
Masukkan pula daging cincang diikuti dengan Tomato puree (semua sekali)
Bila daging dah hampir masak masukkan pula cendawan butang.
Masukkan garam dan serbuk black pepper secukup rasa.


Kuah Bechemel (Sos Putih)
4 sudu besar butter
4 keping keju Cheddar
500 ml susu full krim/ fresh milk
4 sudu besar tepung gandum



(Guna api kecil)
Cairkan butter.
Masukkan tepung gandum dan gaul sebati.
Masukkan susu kemudian masukkan keju Cheddar.
Kacau sampai semua bahan tu sebati.
Masukkan garam secukup rasa.
Kacau sampai pekat sikit


Cara melapis Lasagna (3 Layer)
(Aku syorkan guna bekas kaca segi empat dan bekas yang area tak besar sangat.)
Susun kepingan lasagna sampai menutup semua bahagian loyang.
Taburkan dgn inti daging.
Tuangkan sos putih sampai menutupi inti daging tu.
Taburkan cheese mozzarella
Ulang balik cara yg sama.
Layer last sekali mesti sos putih dan cheese yg di tabur.
Masukkan dlm oven dgn suhu 180 celsius, 30-40 minit, guna api atas bwh.
Bakar sampai keju tu agak2 perang atau masak semuanya.

If tak sure lagi macam mana nak layer Lasagna, boleh la tengok kat sini.


Aku tak ambil gambar pun. sebab lasagna aku tak lawa. Aku terbubuh banyak sangat kuah putih kat layer atas sekali. Hasilnya bila potong lasagna tu, kuah putih tu jatuh melimpah-ruah. Kira lasagna aku buat tak solid sangat la. Yang kelakarnya, sebab aku biar lasagna tu semalaman atas counter top dapur, lasagna tu jadi keras. Sebab winter kot. Bila aku buat lasagna lawa sikit, nanti aku upload gambar kat sini.

Thanks Iqa for the Recipe!



No comments:

Post a Comment

Web Analytics