Monday 24 February 2014

Kepoh : Hidden Shits behind "Eh, murahnya yuran Uni ko!"

Member aku selalu terkejut bila aku bagitaw diorang harga yuran Uni aku per semester. Sebab memang murah. €42 = RM190. Sebab tu ramai budak private aka Scholarship Pa&Ma kat Jerman ni. Although nak settle benda lain tu macam leceh, kos hidup kat sini kira murah la. Dalam €500-€600 sebulan. Tapi macam biasa la, bila benda murah ni, banyak la benda2 bullshit yang terpaksa kitorang tahan diri.
Benda paling ketara aku rasa kat sini aku rasa racism kot. Tambah lagi aku pendiam dengan orang yang aku tak kenal sangat, perempuan and pakai tudung. Aku selalu jadi bahan dalam kelas bila ada chance untuk diorang membahan.

Masa sem 1 dulu, ada mamat ni selalu tak kasi ak duduk depan dengan alasan dia dah book tempat untuk geng dia. Aku tak kisah mana pun sebab aku kalau ramai Malaysian kat course aku ni, memang ak copkan tempat. Yang aku bengang, bila aku dah duduk belakang, yang duduk depan tu bukan geng dia tapi random student. Dia plak beralih duduk kat belakang. Lepas tu aku dah paham dah. Aku guna senjata yang hanya Ausländer je ada : Tak faham apa dia cakap. Kalau dia suruh ak kebelakang, aku buat bodoh je atau buat muka tak faham.

Masa sem 2, kalau Lab dengan budak2 Jerman ni, diorang mesti tak bagi banyak tugas kat aku. Aku rasa diorang ni fikur yg aku tak reti buat. Kalau ye aku tak reti pun, bukan itu caranya. Aku nak belajar juga. Alhamdulillah, Lab Assistants sangat baik dan memahami. Dia banyak tolong aku masa lab atau masa nak siapkan Protokolle.

Sem 3 ni aku jadi bahan masa tengah Lab. System nombor Jerman ni memang problem kat aku. Bacaan nombor diorang macam bahasa arab, sebut nombor sa dlu then baru nombor puluh. So masa nak transfer data masuk computer, aku suruh member aku bacakan. Dan bila kitorang start cakap dalam bahasa Melayu mula la aku dengar bisik2 kat belakang. Yang gelak pun ada. Aku buat pekak je walau aku rasa macam nak tumbuk muka diorang satu2. Memang aku down giler masa tu. Nasib baik la dah nak habis waktu lab, so tak ada la seksa sangat.

Dan paling selalu ialah aku dilayan macam batu tepi jalan bila aku nak tanya soalan kat Prof. Aku pernah berdiri depan depan meja Prof selama sejam setengah sebab nak tanya soalan. Dan Prof tu buat ak macam tak wujud, then layan student lain yg datang lambat dari aku. Dan bila sampai turn ak, dia suruh ak datang lain hari.

Ada member (non-muslim) aku sorang ni cakap yang aku patut bagi diorang peluang untuk berkawan. Diorang suruh aku lepak2 dengan diorang. Point tu memang betul. Aku setuju tu. Tapi point tu tak applicable kat aku. Kenapa? Sebab diorang ni kalau melepak after kelas mesti pergi Night Club atau Biergarten. Apa2 event batch mesti kat dua tempat ni. Dan aku nak elak tempat2 camni. Pastu kalau aku cuba nak tanya soalan kat someone dalam kelas ke, mesti ada yang pandang pelik, pastu gelak belakang. Boleh gila tau tak!

Aku tak boleh nak generalize yang orang Jerman adalah racist. Tak! Sebab ada je yang baik. Baik sangat sampai aku rasa bersyukur aku kenal diorang. Tapi tu la lumrah manusia, kita ingt yg tak baik je. Daripada apa yang aku perhatikan, orang Jerman yg baik ni semuanya pernah ada foreign contact : Diorg pernah duduk luar negara atau ada member yg bukan sama kaler kulit dengan diorg. Budak2 macam ni tend to be more open-minded dan lebih memahami. Mungkin sebab diorang pernah rasa apa perasaannya jadi Ausländer kat bumi yang asing. Member yang baik dengan aku adalah sama ada diorang Ausländer juga atau diorang mix Jerman. Tak pernah pure Jerman.

Selain daripada apa yang aku alami ni, Jerman memang tempat yang paling tiptop untuk sambung belajar, lagi2 jurusan kejuruteraan. Tak ada sapa boleh sangkal fakta ni. Mungkin aku sorang je makhluk Allah yang kena macam ni kat sini. Mungkin orang lain happy je huhahuha dengan member Deutscher diorang.

Aku tak tahu la berapa lama lagi aku boleh tahan semua bullshit ni. Setiap kali aku nak give up, aku mesti fikir, "Kalau aku tak mampu nak hadapi semua cabaran ni, Allah takkan campak aku kat tempat ni"

Nad, kau kena kuat! └(-o-)┘


Protokolle = lab report
Biergarten = kedai minum beer berconcept open-air
Ausländer = Foreigner

1 comment:

  1. NAD aku baru bacaaaa. kuatkan semangat nad. ALLAH ade dengan kitaaa :D i pray for youuu :D

    ReplyDelete

Web Analytics