About Me

My photo

Trying to get my voice out!

Saturday, 31 May 2014

Khatm of Al-Qur'an

It has been a month since I started One Day, One Juz (ODOJ). Alhamdulillah, after a few ups and downs, I managed to finish reading the Al-Qur'an. Khatm is define as to finish reading/reciting the whole Al-Qur'an or book of hadith from the beginning until the end. In a Malay culture, the Khatm of Al-Qur'an is celebrated with a small(or sometimes big) ceremony. The person who has finish reading an Al-Qur'an will be the centre of attention. The main food will be Pulut Kuning which is a sticky rice cooked with coconut milk and turmeric powder. And as to celebrate myself for Khatm of Al-Qur'an, I cooked Rendang Ayam and Pulut Kuning and ate it together with my friends. I really missed eating Pulut!

I edited the picture wrongly! The Rendang appeared red when it should appear brown

Pulut Kuning ver. tanak


Bahan2
Beras pulut
Serbuk kunyit (If buat pulut untuk kuih tak perlu serbuk kunyit)
Santan
Air


Cara2
  1. Rendam beras pulut selama 1 ke 2 jam.
  2. Campur air dan santan ikut nisbah yang disukai. 
  3. Pastikan sukatan campuran santan tadi kurang sikit daripada jumlah sukatan air untuk tanak nasi. Guna sistem jari 
    sukatan air guna jari masak tanak nasi
  4. Didihkan campuran air santan dalam periuk dan masukkan serbuk kunyit ikut tahap kekuningan yabg dikehendaki.
  5. Bila air dah mendidih, buang air rendaman dan masukkan beras pulut.
  6. Tanak beras pulut macam tanak nasi - bila air dah kering, perlahankan api dan tutup periuk.
  7. Tutup api bila pulut dah masak.

- ada cara masak yang aku jumpa kat internet guna periuk nasi tapi mama aku kata kalau masak guna periuk nasi nanti dia tendang suis tu awal padahal pulut tak masak lagi. Aku tak berani la nak cuba. Alhamdulillah buat guna cara ni lawa je pulut dia -

Web Analytics