About Me

My photo

Trying to get my voice out!

Wednesday, 23 November 2016

Kawan dari Jerman

Mercedes merupakan kawan Jerman yang sama course dengan aku. Masa aku decide nak ambil Biochemistry, aku agak lost sebab member nak berbincang iaitu Afiqah dah ambil cource technical chemistry. Sebagai satu-satunya Ausländer (Foreigner) antara 10 orang yang ada dalam course tu, aku berserah je jadi orang terakhir dipilih untuk lab group. Masa bincang-bincang group mana aku patut masuk, Mercedes & Alex ajak aku join satu group sama-sama. Disebabkan Mercedes ni sangat suka travel ke Asia Tenggara, so aku banyak la berborak dengan dia. Dia dah berkali-kali ke Vietnam.

Sekian pengenalan tentang Mercedes.

 

Seminggu lalu, aku tiba-tiba dapat mesej di Facebook yang Mercedes akan sampai ke KL 18th Nov.  Memandangkan aku pun ada di KL, ak volunteered nak bawa dia jalan2 sekitar KL. Aku plan detail gila route nak bawa dia berjalan. Dah habis plan baru aku tahu yang sabtu tu ada perhimpunan Bersih 5 kat KL. Mama tak bagi keluar sebenarnya, tapi lepas explain kat Mama pasal Mercedes, mama izinkan juga - sebab kesian datang KL time musim hujan petang pastu ada Bersih 5 pula. Dalam list tempat2 yang aku plan nak pergi, ad 4 tempat je yang berada di luar kawasan perhimpunan Bersih 5.

Sabtu 19th Nov tu aku keluar awal ke stesen komuter Sungai Buloh. Pukul 8 pagi, stesen tu dah penuh dengan penyokong Bersih. Aku sampai ke Natalie Guesthouse tempat Mercedes menginap dalam pukul 10 pagi. Setengah jam pertama kitorang berborak, catch up pasal travel and study. 

Tempat pertama kitorang pergi adalah Petaling Street, Chinatown. Tempat yang sepatutnya penuh dengan kiri kanan orang meniaga jadi kosong sebab banyak kedai tutup. 

Petaling St. yang sunyi kerana perhimpunan Bersih 5
Lepas tu kitorang berjalan kaki ke Central Market. Sambil borak dan jalan kaki, tetiba kitorang dah sampai ke Stesen LRT Masjid Jamek yang mana situ penuh dengan penyokong Bersih. Niat aku nak bawa dia masuk Masjid Jamek terbantut. 

 

 

Memperkenalkan Hazelnut Coffee (Old Town White Coffee)

Then kitorang habiskan masa dari waktu zohor ke petang di Suria KLCC lepak2 borak2 sekitar taman KLCC & tengok movie Fantastic Beast and Where to Find Them. Malam pukul 8, aku hantar Mercedes balik ke hostel.

Memandangkan Mercedes ni vegetarian, aku tak de la rasa obligated untuk bawa dia cuba masakan cina. Makan kat kedai nasi campur pun dah penuh pinggan dengan lauk sayur & sambal belacan. Salute sangat sebab susah nak jumpa Deutscher yang suka makan pedas.

Sepanjang hari tu aku borak dengan Mercedes dalam bahasa Jerman. Apa yang aku perasan ramai yang amazed dengar perbualan aku dengan Mercedes tapi diorang hanya mention pada Mercedes je. Mula2 masa di Natalie Guesthouse, owner hostel tu yang jaga reception beritahu Mercedes yang dia terkejut aku reti cakap Jerman. Kedua masa dekat luar toilet TGV KLCC - Mercedes beritahu yang ada beberapa orang lelaki tanya dia mana dia kenal melayu yang tahu cakap Jerman. Aside from that, ramai la yang pandang lagi2 masa kitorang berborak dalam LRT or masa lunch.

Minggu ni Mercedes ke Borneo pula. Aku harap dia enjoy dengan suasana kat sana :-)

Web Analytics